Una de les paraules que més sentirem enguany en l'àmbit digital
és metaverso. Des que Facebook (ara
rebatejada com a Meta) anunciés la seva aposta per aquest nou món de realitat
virtual immersiva, l'interès per com evolucionarà la Internet del futur va en
auge. Planteja un pas més enllà de les xarxes socials, nous hàbits i, és clar,
noves oportunitats de negoci (els avatars seran potencials consumidors virtuals
i ja existeixen marques que estan pensant productes concrets per a vendre en
el metaverso).
Més enllà de la saturació de les xarxes socials i els límits de les websites convencionals, aquesta revolució
d'Internet no pot entendre's sense les millores tecnològiques dels últims anys
que fan possible una experiència virtual de qualitat: dispositius de realitat
augmentada molt precisos, ulleres que permeten la immersió 100% virtual i
targetes gràfiques que poden dibuixar mons virtuals amb sorprenent realisme.
A més de tot això, la base que sosté el metaverso és
la baixa latència en la transmissió de dades i, segurament, aquest és un dels
motius pels quals veiem com els grans gegants tecnològics estan cada vegada més
implicats a impulsar nous cables submarins de fibra òptica. I el desplegament
de fibra òptica amb latències cada vegada més baixes serà un factor determinant
per a l'èxit de la construcció del metaverso.
Preparant l'arribada del metaverso:
els cables submarins de Meta i Google
Segons informava un recent estudi de la consultora tecnològica TeleGeography del qual s'han fet ressò
diversos mitjans, Microsoft, Alphabet (Google),
Meta i Amazon controlen ja el 66% de la capacitat dels cables submarins de
fibra òptica que alimenten Internet, una xifra elevadíssima tenint en compte
que en 2012 a penes arribaven al 10%.
De fet, en el territori espanyol, actualment Google ja ha fet aterrar a Bilbao
el cable Grace Hoper (un cable submarí que connecta els
Estats Units amb el Regne Unit i Espanya). Així mateix, s'espera per a enguany
l'arribada a Espanya del cable 2Africa en
el qual participa Meta. D'aquesta manera, intenten trencar la dependència de la
construcció de cables per tercers (moltes vegades governs i empreses estatals
de telecomunicacions) i reforcen el seu posicionament amb una xarxa pròpia de
cablejat.
El creixement del mapa de cables submarins té un impacte positiu en l'economia,
cada vegada més dependent d'una connectivitat eficient, amb latències baixes
que facilitin la transmissió de dades. Ara, a més, en un futur en el qual
el metaverso s'imposarà com a
tendència digital, aquest reforç del cablejat de fibra òptica és essencial per
a assegurar experiències virtuals immersives de qualitat. És a dir, latències
baixes per a una velocitat ràpida en la transmissió de dades, de manera que les
interaccions virtuals siguin el més semblant a la vida real, que l'usuari
tingui la sensació que es produeixen en temps real, i que les plataformes
digitals del metaverso puguin
sostenir la quantitat ingent de dades que generaran els usuaris: per exemple,
centenars d'avatars assistint a un concert virtual, que gesticulen i es mouen
per la sala del concert.
Diuen els experts que el metaverso té
possibilitats infinites i que està tot per construir. El que és clar és que els
fonaments d'aquest metaverso descansen,
a més del 5G de les xarxes mòbils, sota els oceans. La fibra òptica submarina
té la clau d'accés a aquest paradís digital que proposa la nova realitat
virtual.
9 de febrer del 2022.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada