dimecres, 17 de novembre del 2021

Vehicle d'hidrogen: Opció de futur?

El vehicle d'hidrogen, al costat de l'elèctric, seran les tecnologies dominants en les carreteres en el futur. En plena expansió del cotxe elèctric, els fabricants continuen treballant en altres opcions de mobilitat sostenible entre les quals destaca la pila de combustible d'hidrogen (fuel cell) per la seva elevada contribució a la descarbonització atès que aquests cotxes s'alimenten amb hidrogen renovable i només emeten vapor d'aigua.

 

<![if !vml]><![endif]>

 

A Espanya ja es venen dos models propulsats per pila de combustible d'hidrogen com són el Hyundai Nexe i el Toyota Mirai, però les unitats que s'han matriculat pertanyen a flotes d'empresa. El principal problema perquè els clients particulars comprin un d'aquests vehicles, a més del preu, és la falta de punts de recàrrega: Espanya no compta amb cap estació de proveïment de carburant d'hidrogen d'accés públic i es comença a distanciar dels països de l'entorn. Tan sols hi ha 15 unitats matriculades, mentre que a Europa ja hi ha un parc de vehicles d'hidrogen de 2.453 unitats a tancament de 2020.
L'Associació Nacional de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac) fa una crida perquè de manera conjunta d'empreses i administracions públiques treballin per a trencar les principals barreres tecnològiques, d'accessibilitat, ús i de normativa associades a la introducció dels vehicles d'hidrogen. Els fabricants posen el seu granet de sorra presentant deu mesures per a accelerar la seva expansió.

 En el següent vídeo Joan Dalmau parla sobre el futur dels cotxes fuel cell o de pila de combustible:

https://youtu.be/BAoLjkOPB4M

Decàleg per a impulsar la mobilitat amb hidrogen.

1.- Plans d'incentiu a la compra de vehicles
Pel fet que la demanda és escassa, el preu d'aquests cotxes és elevat, per la qual cosa Anfac demana mesures similars a les que s'implanten per a l'electrificació: ajudes directes per part del Govern, bonificacions fiscals, quota de compres mínimes per a entitats públiques i foment de la compra de flotes captives com a policia, bus, taxi...
2.- Plans d'ajuda per al desenvolupament de la infraestructura de proveïment de carburant d'hidrogen
.
El Full de ruta de l'Hidrogen presentada pel Govern apunta a un parc objectiu d'entre 5.000 i 7.500 vehicles lleugers i pesats, alimentats per hidrogen verd, per al transport de mercaderies, i també estableix entre 150 i 200 hidrogeneres per a 2030. Anfac considera que les primeres inversions han de destinar-se a flotes captives i privades per a garantir un consum d'hidrogen mínim que justifiqui la inversió per a la instal·lació dels punts de recàrrega.
3.- Garantir un cost competitiu de l'hidr
ogen verd.

És necessari fomentar la innovació i el desenvolupament de l'hidrogen en general perquè la producció d'hidrogen verd pugui augmentar de manera eficient. Per a això, és necessari reduir de manera significativa el preu de l'electricitat i traslladar íntegrament al preu final la reducció de costos que permet el suport públic a la inversió en renovables.

<![if !vml]><![endif]> 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


El Hyundai Nexe es va convertir en el primer vehicle de pila de combustible d'hidrogen matriculat a Espanya.

 

4.- Marc d'homologació, posada en circulació i fi de vida dels vehicles d'hidrogen.

S'ha d'adaptar l'actual normativa europea i nacional perquè aquesta tecnologia pugui evolucionar. També s'ha d'abordar aspectes com el disseny d'aquests vehicles, els serveis postvenda o el seu posterior reciclatge. La Unió Europea aposta per impulsar l'hidrogen com a alternativa neta.

5.- Límits d'hidrogen en la xarxa de gas natural.

Es demana poder utilitzar els canals de subministrament del gas natural per a transportar i subministrar l'hidrogen. Per a això és necessari adaptar la normativa.

6.- Creació d'un sistema de Garanties d'Origen.

Per a poder garantir la utilització de fonts renovables en la producció d'hidrogen renovable, ha de crear-se un mecanisme de Garanties d'Origen, sent necessari definir el procediment i requisits, així com l'organisme responsable.

7.- Barreres administratives per al desplegament d'infraestructura pública.

En aquest apartat els fabricants demanen una legislació per a hidrogeneres, que s'equiparin a les tradicionals estacions de servei perquè puguin introduir-se assortidors d'hidrogen en les gasolineres actuals, que es ampliïn els tipus d'ubicacions on instal·lar una estació d'hidrogen i simplificar els tràmits administratius i permisos per a la seva posada en marxa.

<![if !vml]><![endif]> 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


El Toyota Mirai de segona generació està disponible per a particulars des de 65.000 euros.

 

8.- Suport a la recerca i desenvolupament de vehicles d'hidrogenHa d'afavorir-se la inversió per a desenvolupar tecnologies per a obtenir hidrogen mitjançant hidròlisi de manera neta, emmagatzemar hidrogen a alta pressió en el vehicle, fabricar mòduls de piles d'hidrogen i per a validar aquests vehicles en proves reals de circulació.

9.- Impulsar plans de formació sobre l'hidrogen.

Cal atreure talent qualificat per a la seva expansió a Espanya. Anfac posa el focus en la Formació Professional i Universitària.

10.- Creació d'un organisme públic per al seu desplegament.

Per a la coordinació, execució i supervisió dels objectius de desplegament de l'hidrogen, Anfac recomana crear un organisme públic interministerial que dependria del Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic. El seu objectiu seria establir una metodologia i planificació per a instal·lar estacions de recàrrega i així avançar al 2025 el Full de ruta de l'Hidrogen (prevista per a 2030), fer un seguiment dels punts de subministrament d'hidrogen públics, garantir preus competitius per a la recàrrega i abordar les reformes necessàries, reguladors o de finançament per a afavorir el seu ús en la mobilitat.

 

@SaraSoria coches.net